Fit zwanger zijn en blijven

Tijdens je zwangerschap voel je je wellicht minder fit dan daarvoor.  Er gebeurt immers heel wat: in 40 weken groeit er een nieuw leven in je buik. Daarnaast gieren de hormonen door je lijf en voel je je soms emotioneler dan normaal.

Vooral de eerste drie maanden van de zwangerschap hebben veel vrouwen last van vermoeidheid. Deze vermoeidheid kun je eigenlijk niet voorkomen. Door de veranderingen in je hormoonhuishouding verandert er veel in je lichaam: zo wordt bijvoorbeeld je spijsvertering en stofwisseling anders. Ook wordt er extra bloed aangemaakt en natuurlijk groeit er razendsnel een kindje.

Tips om je fit te blijven voelen tijdens de zwangerschap:

De beste tip die ik je kan geven: geef, zeker in het eerste trimester, toe aan de vermoeidheid!

Onderstaande tips hebben mij enorm geholpen:

  • Ga op tijd naar bed. Zeker de eerste drie maanden, maar ook daarna. ‘s Avonds kun je beter geen koffie, thee of cola meer drinken. Kruidenthee, waar geen theïne in zit, kun je wel drinken.
  • Middagslaapjes zijn ook heerlijk! Geniet er zeker in je zwangerschapsverlof volop van.
  • Blijf sporten. Zelf heb ik een cursus Zwanger & Fit gevolgd. Tijdens deze cursus werk je aan je conditie en krijg je nuttige tips voor een goede houding. Deze cursus wordt vaak aangeboden door de GGD bij jou in de buurt.
  • Ontspan regelmatig, bijvoorbeeld door naar de sauna te gaan. Wil je het nuttige met het aangename combineren? Volg dan een cursus Zwangerschapyoga. Hierin leer je te ontspannen en bereid je jezelf meteen voor op de bevalling.
  • Eet gezond. Tijdens de zwangerschap hoef je echt niet voor twee te eten. Maar het is wel belangrijk dat je gezond eet. En let op met de dingen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken!

Heb jij nog andere tips waarmee je fit de zwangerschap doorkomt? Laat ze dan achter door een reactie te schrijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *